Thursday 23 April 2009

Treuriger dan ik dacht





Martin Bril 1959 - 2009



DOODSTIL ALS HET KAN

Het moet niet regenen
Het moet niet sneeuwen

Het moet niet vriezen
Het moet geen lente zijn
En zeker geen zomer

Het moet ook niet zo’n perfecte
Herfstdag zijn, de bomen een lust
Voor het oog, de lucht nog net
Een beetje warm, nee, nee

Het moet koud zijn
Het moet kaal zijn
Het moet stil zijn
Doodstil als het kan

De hemel staalblauw

En op zo’n dag gaat de oude sluis
Bij Zoutkamp krakend voor je open
En ligt de wereld bereidwillig als
Een verliefde studente te wachten

Vandaag is het niet zo’n dag
Maar aan zulke dagen denken
Kan altijd, dat is het mooie
Van die dagen, en van denken

Geschreven op 09 maart 2006


This article is a poem by Dutch writer Martin Bril (1959 -2009). He passed away yesterday, which makes me more sad than I expected. He was 49 years old. Cancer. As Freddy would say: "And another one bites the dust..."

6 comments:

  1. Ik schrok ook meer dan ik dacht. Geweldige man..

    ReplyDelete
  2. Net even DWDD gekeken over Martin Bril. Huub van der Lubbe zong Tot jij Mijn Liefde Voelt, prachtig. Zelfs even tranen in mijn ogen....

    ReplyDelete
  3. ik jank al sinds ik vanochtend de krant kreeg....
    prachtig gedicht ook. en huub van de lubbe is ook mijn held dus nog meer tranen. wat een dag.

    ReplyDelete
  4. Ja, DWDD was intens.
    Bart Chabot in tranen... Echt heel bevreemdend allemaal. Zelfs Matthijs pinkte een traantje weg tijdens Huub.

    ReplyDelete
  5. Ik was geschokt omdat hij nog zo jong was. Niet mijn favoriete man (bij de wereld draait door...). Maar wel een groot gemis voor literair NL.

    ReplyDelete